Rosenbue og slyngplanter

Forleden faldt jeg over nogle vældige billige rosenbuer i Aldi. De er ret spinkle, men de kostede kun 80 kroner. Derfor tænkte jeg at det jo aldrig skader at prøve.
Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at have roser på dem, det bliver alt for tungt. Jeg vil prøve med Kaprifolier, en blomst som hører til mine yndlings. Jeg har valgt at sætte buerne i køkkenhaven, jeg synes at der mangler noget i højden. Køkkenhaven er også så stor at der sagtens er plads til lidt blomster. Med tiden skal der også blive en siddeplads, så man kan få glæde af kaprifoliernes duft.
Der var kun nogle tynde ben til at stikke i jorden, så jeg har prøvet at lave noget der er lidt mere solidt.

Her har jeg gravet fire drænrør ned i jorden (de var alligevel til overs, og jeg havde ingen planer med dem). Her er jeg ved at prøve at klodse buen op, så der kommer et godt stykke ben ned i jorden.

Her er den humle som jeg har tænkt at plante op ad den ene side af buen. Nu håber jeg ikke den bliver for stor til denne spinkle bue, det må tiden vise. Humlen hører til i en skovhave, men den hører jo også til i en køkkenhave, så i denne omgang bliver de i køkkenhaven den får plads. Hvis jeg finder plads til flere om nogle år, så kan de vist stiklingformeres. Dette bliver så det tætteste jeg kommer på en humlehave :-)

Her er buen blevet klodset lidt mere op og der er fyldt stolpecement i drænrørene. Jeg håber at det holder lidt bedre på buen end hvis jeg bare stak benene i jorden. Der står på posen at man kan blande cementen direkte i hullet, det prøvede jeg, men syntes ikke rigtigt at det virkede overbevisende. Resten af cementen blandede jeg i en spand før jeg hældte det i hullerne. Cementen er ikke tør endnu, men jeg kunne ikke vente længere med at finde kaprifolien frem og få den plantet ved siden af buen. Den er fra planteskolen og købt for laang tid siden, det var en de ikke havde fået solgt sidste år og som de har overvintret, derfor er den så stor.

Kommentarer