Supermarkedsplanter

Det her er altså lige en snyder, det er en genudgivelse fra sidste år. Men jeg kan se at supermarkedsplanterne er kommet tilbage på hylderne.

De der planter i supermarkedet. De er så super billige og står der i farverige kartoner og frister. Jeg ved jo godt at kvaliteten ikke er nær så god som dem fra planteskolen, tit så er de da også helt tørre og visne efter et par dage. I forhold til de livskraftige planter købt hos en professionel, så er det også tit nogle triste stikkejavertusser man får. Men - når nu budgettet er meget stramt, så er der forskel på 20 kroner og 120 kroner og forskel på at få en ny plante eller ikke få en ny plante. Derfor falder jeg i fælden indimellem.

Her er en Clematis - købt billigt og købt ret lille.
De anvisninger og sortsnavne der (ikke) står på den slags planter er ofte ret minimale. Derfor prøvede jeg at finde ud af hvor, nogle af dem, kommer fra. De der gule firkantede kartonkasser med en plant i, kommer ofte fra Dominik http://www.blumen-strauss.de/. Hjemmesiden giver imidlertid ikke nogen oplysninger om hvilke planter eller sorter man kan forvente fra firmaet. For at finde ud af det skal man hen til denne hjemmeside Garten Spezialversand http://www.garten-spezialversand.de/pflanzen-und-zubehoer/blumen-und-pflanzen.html Her er der lister med de sorter som Dominik producerer. Der er også bedre plantevejledninger.
Det lader til at Dominiks planter produceres i Tyskland, Polen og Ungarn. Man skal derfor være opmærksom på at det ikke er alle de solgte sorter der vil kunne klare sig godt her i Danmark.
Andre planter (stueplanter) fra en række producenter, produceres i en række eksotiske og varme lande. Man skal derfor ikke være sikker på at have held med at plante dem ud efter blomstring.
Nu startede (det genudgivede) indlægget i dag egentlig med at jeg ville finde de planter der er til salg i Fakta. De kommer i røde kartoner med et grønt "Bedst Qualty" mærke. Det er ikke lykkeds mig at finde leverandøren endnu (jeg har heller ikke haft pakken i hånden, kun set den i kataloget). Det kan dog være den samme leverandør, hvor planterne bare har fået en ny og rød indpakning.

Jeg regner med at finde de sædvanlige gule i Netto til sommer og så kommer den jo nok fra Dominik, og så er der hjælp at hente på det ovenstående link.

Kommentarer