Overstandere



Claus Dalby nævner i dette indlæg her at det er vigtigt med overstandere i bedene, han gør det jo også ret elegant som man kan se herunder

[20120515_112205%255B4%255D.jpg]
Billede Claus Dalby fra http://www.clausdalby.dk/

Men hvad gør man så når nu ens have består af overstandere med noget nedenunder? Man kunne jo starte med at kalde det en skovhave - det har jeg så gjort.

Så kan man overveje hvor mange af træerne der er uundværlige og hvilke der skal fældes. Det er jeg ved at gøre. Der er flere jeg i hvert tilfælde ikke vil af med. Det er alle de usædvanlige - Tulipantræet (Liriodendron tulipifera) der netop er blevet så gammelt at det blomstrer (12-15 år), Tempeltræet (Ginkgo biloba) som jeg egentlig ikke synes har den rigtige vækstform men som bare er så fint (og temmelig stort, jeg gruer for hvor højt det bliver).
Ginkgo blade

Så er der dem som helt sikkert skal væk. Der gror fire gamle birketræer (de er sikkert et sted mellem 20 - 25 år gamle) i bunden af haven. De skal fældes, det kan jeg bare ikke gøre selv. Heldigvis har jeg fundet en mand med en motorsav som gerne kommer og fælder dem. Han får naturligvis alt brændet med sig (undtagen et par af de store grene som jeg vil bruge som bedafgrænsning). Birkebrænde er vist vældig godt til brændeovnen. Bagefter skal der plantes frugttræer!! Her vakler jeg mellem almindelige (eller familietræer) og søjlefrugttræer.
Birk som skal fældes

Så er der dem som jeg egentlig helst ikke vil af med, dem som jeg først lige skal have diskuteret med et par andre havefolk. Den kæmpe store hyld bagest i haven som skygger for de vidunderlige tjørn, haslen som ligeledes trykker den rødtjøn der står på den ene side og den hvid tjørn der står på den anden side. Jeg hælder egentlig mest til at beholde tjørnene, de giver så meget fugleliv i haven det meste af året.

Så mange beslutninger og så lidt tid :-)

Helle

Kommentarer