Vild med vilje

Vild med vilje

Vild med vilje er et koncept som jeg har gået og tænkt over længe. Jeg har vel altid haft lidt af det i min have, men jeg vil nu gå lidt mere systematisk til værks.

Vild med vilje går ud på at få mere vildskab og biodiversitet ind i haven. Nogle gør et lille område vildt og andre vælger hele haven.

Denne her lille fine blomst står så fint op af legehuset. 
Lugefingrene kunne lige snuppe den, men hvorfor egentlig?

Det der med at have en helt vild have ville ikke virke her. Den slags virker bedst når man har en næringsfattig jord og ikke bor midt i den Sjællandske muld. Hvis jeg lod stå til ville haven blive overtaget af skvalderkål, brændnælder og efeu. Ikke ligefrem et blomstrende paradis.

Mariehønsene nyder solskinnet, når solen altså skinner.

Lidt har også ret og herunder er der en klump feber-nellikerod. De gror rigtigt godt her og er meget frodige. Så nu lader jeg dem stå her men fjerner dem de fleste andre steder. Igen, hvis jeg ikke gjorde noget så ville de overtage det hele 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

Her bor der en koloni af Feber-Nellikerod Geum urbanum 

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿




Kommentarer

  1. Selvom vi har meget nærings fattigt jord, kommer det smukke vild med vilje have bare ikke hvis man ikke gør noget. For nogle år siden troede jeg jeg havde set lyste til hvordan min have skulle være, og det eneste der kom var brændenælder, kvikgræs og ahorn. Da jeg opgav den tanke om den smukke vilde og frodige have, og begyndte at grave ud til nye bede, så dukkede den ene vilde blomster art op efter den anden-det var så spændende at se og følge.
    Lige nu er min have mellem det kultiverede og det vilde, jeg skal til at tage stilling til det jeg vil med haven, altså udover køkkenhave. Det er skiseme ikke let når man kan lide det hele, og er så nysgerrig efter de små vilde nye der pludselig dukker op;-)

    SvarSlet

Send en kommentar