Det lykkedes 1

Uha.. der er ting der ikke lykkes. Sådan har vi det vist allesammen, især oven på sommeren sidste år. Der var adskillige planter der døde for mig og stort set alle nyplantede planter forsvandt (inklusiv mine dyrt indkøbte kongebregner!!).

Derfor vil jeg finde noget frem som virker! Jeg starter med en som jeg plantede sidste efterår...

Denne her store marguerit vokser fantastisk i bunden af haven. I baggrunden tidselkugler.

For at noget skal lykkes i min have skal det være STORT. De små fine ting bliver bare kvalt i alt det andet med mindre jeg er over det hele tiden.

En brumbasse tager en snack i tusindstrålen.

De der tusindstråler (Telekia speciosa) har voldt mig lidt hovedbrud. Det er en gammel havestaude der var populær i landbohaverne. Der stod nogle stykker da jeg flyttede ind og der er blevet flere! I starten syntes jeg de var voldsomme og voksede ud i græsplænen men så lagde jeg mærke til hvor glade bier og sommerfugle er for dem. Herunder er en gruppe der har etableret sig foran rododendron bedet. Først blomstrer rododendron, så kommer tusindstrålerne op (de forsvinder næsten om vinteren) og her i juli og ind i august står de med en overdådighed af gule blomster. 

Tusindstråle blomster efter rododendron.

Her er et skyggebed fyldt med hjortetunge bregner (Phyllitis scolopendrium). Jeg har altid haft en svaghed for dem med deres helt specielle helrandede blade. Jeg købte dem som nogle små 10 cm høje duske i en lille potte og de skulle blive mellem 20-40 cm høje, så det gjorde de. Disse står i skygge og fugtigt og er mindst 40 cm høje. Nu skal de vist deles og sættes andre steder (en del af mine andre bregner gik ud i sidste år tørke).


Hjortetunge bregne

Kommentarer

  1. Jeg havde også planter, der gik ud, og planter, der stadig skranter efter to års tørke. Min hjortetunge er også en af de seje :-)

    SvarSlet

Send en kommentar