Velkommen til vildere have

Dette her er mit bed langs indkørslen. Det er ikke mere end ca. 30 cm bredt, til gengæld er det mange meter langt. Jeg har i flere år puslet om det. Passet på de hjemmehørende og plantet lidt ekstra.

Efterhånden er det blevet ret vellykket, men selvfølgelig ikke så stort. Det er afgrænset af en havemur til den ene side og af indkørslen til den anden. Men det ligger lige ud til vejen, så jeg synes at det er et godt udstillingsvindue for en vildere have. Derfor (men selvfølgelig mest for insekterne) gør jeg noget ud af at få blomstrende planter i massevis. 


De første, krokus, anemone og juleroser er allerede afblomstret. Nu er der masser af andre fine blomster. 

Man skal dog ikke tro at sådan et bed bare er "vildt" og let at passe. Her er fed lerjord og hvis jeg lod det stå ville der ikke gå mange år før der kun var græs og skvalderkål. Ikke særlig stor biodiversitet og ikke et særlig godt udstillingsvindue for vildere haver. Så jeg har luget græs (og skvalderkål) i mange år. Der bliver mindre og mindre, og i år har jeg måske brugt ½ -1 times tid på at luge og fjerne visne frøstande. Det er sådan ca. den tid jeg kommer til at bruge i år. Når sommeren kommer fjerner jeg måske nogle enkelte græstotter løbende men det bliver nok ikke mere end 10 minutter sammenlagt. På den måde er det jo ret enkelt at holde, så længe jorden er dækket af planter.


Hornviolerne (Viola cornuta) er plantet i foråret. De adskiller sig fra stedmoderblomster ved at være flerårige. Jeg håber at de kommer igen de næste mange år, for de er nogle fine små blomster som insekterne godt kan lide. Denne her er der nogen der har taget en bid af, måske er det den lille snegl?


Her er bladene af Regnfang/Regnfan (Tanacetum vulgare) med de fjersnitdelte blade. Den ser ikke ud af meget lige nu men den blomstrer i sensommeren med gule blomster der tiltrækker svirrefluer i massevis.


Skovjordbær (Fragaria vesca) blomstrer lige nu. Jeg ved ikke om det er en bestemt sort eller den vilde, de har bare altid været her. 


Viol. Violer er ikke helt nemme at kende fra hinanden, men jeg mener denne her er Krat-Viol (Viola riviniana). Fine men duftløse blomster, og som man kan se, er der nogen der spiser dem.


Lancet-Vejbred (Plantago lanceolata) med de lange slanke blade. Den blomstrer ikke endnu men får fine hvide blomsterhoveder senere på sommeren. Den huser en stor mængde insekter men betragtes normalt som ukrudt. 


Forglemmigej (Myosotis sp.). En herlig lille plante med himmelblå blomster som spreder sig villigt. Bierne er glade for den og jeg synes at den pynter overalt.

 
Hulkravet Kodriver eller Jomfru Marias nøgleknippe (Primula veris). De smukke gule blomster har længe lyst op i forårsbedet. Jeg gør hvad jeg kan for at få den til at brede sig i haven både ved frøformering og ved deling af ældre planter. 

Kommentarer