Planlægning

Uhh.. det er så svært at være pessimistisk hele tiden. Jeg kan ikke lade være med at lave fremtidsplaner, lige meget hvor sort det ser ud!

Så her forleden kom jeg lige til at tage et billede af haven, dét sted hvor jeg gerne lige vil have lavet noget om (et trix jeg har lært i blogland). Jeg har også brugt den store farvelade for at få noget frem. Det ligner ikke så godt, men det viser da vist ideen meget godt (håber jeg).

Børneforhaven
Det her er forhaven og den skal være til børnene. Som den er nu, er den lidt rodet, jeg tror at den oprindelige ejer fik blandet et par ideer sammen her foran. Ude til højre (uden for billedet) blev der sidste år fældet to kæmpestore hængebirke, de skyggede for hele haven. Nu står der en trampolin - ikke køn men nødvendig. (Uhhh.. jeg ville gerne have den gravet ned, men det har jeg ikke energi til.)

Her, lidt til venstre for midten, skal der være et legehus, et stort et!! og det skal være svenskrødt og hvidt, selv om det måske ikke passer til de lyserøde blomster.





Til venstre i billedet er der for øjeblikket et ret fantastisk parti med trædebregner og primula. Det må desværre ryge, det er ret krævende at holde ukrudsfrit og det orker jeg ikke. I stedet skal der stå et legehus under den lille topkappede tretorn  (Gleditsia). Den mørkegrønne stedsegrønne (topkappede) skal væk og i stedet skal der flyttes en Rhododendrom. Jeg har en kæmpestor lyserød én som står lige foran et vindue, den kan godt holde flyttedag. Den store stedsegrønne er også ved at kvæle en lille Azalea der står i til venstre for havedammen.


Hamamelis intermedia Aphrodite / Troldnød
Sådan en Troldnød - Aphrodite ønsker jeg mig til min vinterhave
Den må gerne stå ved indkørslen, for jeg kommer ikke så meget om i haven
mens det er vinter. Billede fra Kridtvej´s planter



Havedammen er der i forvejen, men er ret skygget af den store stedsegrønne, måske kan den fornys med nogle vandplanter. Foran havedammen står et Parasoltræ, Sciadopitys verticillata. Det er et nåletræ der har eksisteret de sidste 230 millioner år (ja, altså ikke i min have), med andre ord, siden Jura tiden (dengang der levede dinosaurer). Det skal blive stående. Godt nok står det upraktisk men de er utroligt langsomtvoksende og så er det så unikt et træ og drengene synes det er sjovt med et dinosaurus træ i haven.  Ude til venstre er indkørslen med en niveauforskel. Jeg regner med et lille hegn for at markere at her slutter legearealet og for at forhindre at ungerne falder ned. Der står en del lavendler i forvejen, mon ikke de kan forynges og flyttes lidt. Så er der et par roser der kan flyttes og mon ikke jeg kan finde en clematis et sted, til at plante op ad legehuset? 



Mon ikke det kan lade sig gøre? Så mangler jeg bare lige nogen til at grave rødder op, klippe hæk, lægge fliser (under legehuset) og flytte en Rhododendron. Samt naturligvis nogen der vil aftage 5m2 trædebregner.

Nåå ja, og så sikkerhed for at jeg kan beholde huset :-)

Helle

Kommentarer